Wat is het doel?

Het doel is het aantrekkelijker maken om meer uren te werken voor wie dat wil en kan. In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het extra belangrijk om meer uren werken te stimuleren. Dat helpt het lerarentekort te verminderen.

Bent u op zoek naar de subsidieregeling?

De subsidieregeling voor de pilot Meerurenmaatwerk is gepubliceerd in de Staatscourant en is te vinden via deze link. Heeft u interesse? De uitleg over de pilot meerurenmaatwerk staat hieronder het uitklapbare kopje ‘Meerurenmaatwerk’.’ Om een subsidieaanvraag te doen helpen de volgende documenten:

Wilt u een aanvraag indienen? Dat kun u binnenkort op de website van DUS-I doen.

Voor wie is het bedoeld?

De meerurenaanpak is bedoeld voor schoolbesturen die (verder) aan de slag willen gaan met het thema urenuitbreiding. Voor leraren, schoolleiders, schoolbesturen en andere geïnteresseerden geeft deze webpagina meer informatie en staan onderaan de antwoorden op veelgestelde vragen.

Wat is de meerurenaanpak?

De meerurenaanpak bestaat uit drie instrumenten. Die kunnen schoolbesturen zowel apart als gelijktijdig inzetten.

  1. De vraag om meer uren te werken is een vast onderdeel van personeelsgesprekken.
  2. Meerurenmaatwerk biedt leraren verschillende opties om meer uren te kunnen werken bijvoorbeeld een extra bedrag bovenop het salaris of snipperdagen.
  3. Er is een extra beloning voor leraren die zich aanbieden om in te vallen buiten hun reguliere rooster: de beschikbaarheidstoelage, een soort ‘piketdienst’.  

Hieronder staat per instrument meer uitleg, een afweging van de kosten en baten en behulpzame tools om mee aan de slag te gaan. De inzichten en instrumenten zijn opgedaan met een kopgroep van elf schoolbesturen. De instrumenten zijn in ontwikkeling en worden daarom bij voortschrijdend inzicht aangevuld. Enkele ervaringen van deze schoolbesturen worden ook uitgelicht.

Meer informatie: Beschikbaar materiaal

Hieronder staat het beschikbare materiaal om met de meerurenaanpak aan de slag te gaan. Specifieke informatie over de drie instrumenten staat hierboven per instrument.

  • Handout met uitleg over de opbrengsten van de aanpak: Behoud en vergroten werktijdfactor in het primair onderwijs (printversie)
    In dit document staat in een notendop uitgelegd welke instrumenten er voor een meerurenaanpak zijn.
  • Wat levert meer uren werken een leraar financieel op?
    Op deze posters zonder kinderen onder de 13met kinderen tot en met 12 en met kinderen tot en met 12 en kinderopvang is overzichtelijk weergegeven wat leraren financieel overhouden aan meer uren werken. Daarnaast is in het document te zien waar de cijfers op zijn gebaseerd.