Nijmegen: aanpak lerarentekort op data-gedreven manier

In de RAP-regio Nijmegen pakken ze het lerarentekort op een data-gedreven manier aan door te onderzoeken bij welke scholen en welke vakken veel tekorten zijn en waar het HR-beleid aangepast kan worden. Robert Jacobs is projectleider RAP vo/mbo in de regio Nijmegen en vertelt hier meer over.

Data-gedreven manier om lerarentekort terug te dringen

Jacobs vertelt over hoe de data-gedreven manier waarmee ze in de RAP-regio Nijmegen het lerarentekort terugdringen: 'We onderzoeken bij welke scholen en welke vakken veel tekorten zijn en kijken of we ons HR-beleid kunnen aanpassen. Moeten we misschien de manier waarop we nieuwe leraren werven veranderen, zodat we nog beter de juiste mensen op de juiste plek zetten?' Daarnaast zet de RAP-regio Nijmegen ook zogeheten 'loopbaanmakelaars' in.

Loopbaanmakelaars

'Ook willen we leren van de leraren die besluiten om een school of zelfs het onderwijs te verlaten', vertelt Jacobs. 'Speciale loopbaanmakelaars gaan met hen in gesprek over hun wens om te vertrekken. Wat kunnen we beter doen? Wellicht is een overstap naar en andere school of van het vo naar het mbo nog een goede oplossing? Leraren die dit willen kunnen dit verder uitzoeken door een periode mee te lopen op een school. Niet iedereen kent al alle mogelijkheden en door dit aan ze voor te leggen, hopen we dat we ze kunnen behouden binnen het onderwijs.'

Meer informatie

Wil je meer lezen over de aanpak van RAP-regio Nijmegen? Gebruik dan onderstaande knop. Je leest hier ook over hoe RAP-regio West-Brabant het lerarentekort aanpakt.