Het programma Co-Teach Informatica (CTI) is opgezet om scholen zonder bevoegde informaticadocent toch de mogelijkheid te geven het vak informatica aan te bieden. Dit gebeurt via een combinatie van online leerlijnen, begeleiding door anders-bevoegde docenten en gastlessen van IT-professionals. CTI is ontwikkeld als antwoord op het aanhoudende tekort aan informaticadocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel het vakaanbod te behouden, de digitale vaardigheden van leerlingen te versterken en de arbeidsmarkt voor informaticadocenten te verbeteren.
Uit de evaluatie blijkt dat het programma doeltreffend is in het bieden van continuïteit in het informatica-onderwijs, maar dat er knelpunten zijn in onder andere de werving van scholen en gastdocenten, de organisatorische uitvoering en het verbeteren van het lesmateriaal. Betrokkenen zijn overwegend positief, en de ervaring leert dat eigenaarschap binnen de school en een passende docent cruciaal zijn voor succes. In het volledige rapport vindt u uitgebreide informatie over de onderzoeksaanpak, resultaten, geleerde lessen en aanbevelingen. De evaluatie is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van OCW en bevat inzichten die ook relevant zijn voor andere tekortvakken in het onderwijs. Via de onderstaande link kunt u meer lezen over de uitkomsten van het evaluatieonderzoek en de toekomstmogelijkheden voor Co-Teach Informatica