Zij-instromer of hybride docent maken onderwijs aantrekkelijker

Het onderwijs kampt in alle sectoren met een lerarentekort. Zij-instromers en hybride docenten kunnen een deel van dit tekort opvullen, maar veel schoolorganisaties zijn terughoudend om hen in te zetten. 'De selectie en intensieve begeleiding van deze docenten vormen een struikelblok voor veel onderwijsorganisaties. De scholen gaan daardoor niet mee met de tijd: hybride docenten of zij-instromers maken het onderwijs voor de leerlingen en het team juist aantrekkelijker', zeggen Peter van der Zwaal en Rosanne Koops

Rosanne Koopscoördinator ‘Opleiden in de School’ bij ROC Midden Nederland en Peter van der Zwaal, projectleider bij de RAP-regio’s Rijnmond en in en om het Groene Hart en Leraar van Buiten zijn verantwoordelijk voor de werving en begeleiding van hybride docenten en zij-instromers voor het mbo en voortgezet onderwijs in hun eigen regio. Het aanbod van werknemers van buiten die geïnteresseerd zijn in het onderwijs is redelijk groot, vertellen zij. Toch wordt de match tussen zij-instromer of hybride docent en schoolorganisatie nog niet op grote schaal gemaakt.